Få tilbud

On-page SEO vs off-page SEO: Dette er forskjellen

3. oktober 2023

Søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende for nettstedets synlighet og rangering i søkemotorresultater. SEO kan deles inn i to hovedkategorier: on-page SEO og off-page SEO. Disse to tilnærmingene er ulike, men begge er nødvendige for å optimalisere et nettsted og oppnå høyere rangering i søkeresultatene.

On-page SEO legger fokus på optimalisering av nettsidens innhold og de tekniske elementene som forbedrer kvaliteten og relevansen til en hjemmeside. Dette inkluderer blant annet arbeid med metatagger, titler, URL-struktur, kvalitetsinnhold og interne lenker. Hensikten med on-page SEO er å hjelpe søkemotorer å forstå hva et nettsted handler om og hva det har å tilby, samtidig som at innholdet og brukeropplevelsen skal være god og relevant for besøkende. 

Off-page SEO, i den andre enden, handler om å bygge autoritet og tillit til nettstedet ditt gjennom eksterne tiltak. Dette innebærer å skaffe høykvalitets lenker (også ofte kalt “backlinks”) fra andre nettsteder, sosiale medier-engasjement og merkevarebygging. Off-page SEO er viktig, da det hjelper søkemotorer med å forstå at nettstedet ditt er pålitelig og relevant i forhold til dine konkurrenter.

I kombinasjon, så komplimenterer on-page og off-page SEO hverandre, med formål om å styrke en nettside sin synlighet og dermed plassering i søkemotorresultater. 

Hva er SEO

SEO står for søkemotoroptimalisering og er en prosess som skal forbedre synligheten av et nettsted i organiske søk. Som nevnt deles prosessen ofte inn under to hovedkategorier: On-page SEO og Off-page SEO. For at SEO skal være optimalisert, så er den ene like viktig som den andre, selv om de fokuserer på ulike aspekter av søkemotoroptimalisering. 

On-page SEO

On-page SEO refererer til tiltak og teknikker som anvendes på nettsider for å forbedre deres rangering og synlighet i søkemotorer. Disse inkluderer:

  • Optimalisering av innhold: å skape relevant, kvalitetsinnhold som brukerne finner nyttig og engasjerende
  • Tittel- og metabeskrivelser: å lage klare og informative titler og metabeskrivelser som beskriver innholdet på siden
  • URL-struktur: å utforme en enkel og forståelig nettadresse som inneholder viktig informasjon om siden
  • Interne lenker: å lenke til relaterte sider på ditt eget nettsted for å hjelpe besøkende navigere gjennom innholdet ditt
  • Mobilvennlighet: å sørge for at nettsiden er enkel å bruke og navigere på mobile enheter
  • Hurtig lastetid: å minimere tiden det tar for en nettside å laste inn, noe som er viktig for brukeropplevelsen og søkemotorrangeringen

Off-page SEO

Off-page SEO fokuserer på tiltak som tas utenfor selve nettsiden for å øke autoriteten og synligheten i søkeresultatene. Disse inkluderer:

  • Inngående lenker (backlinks): å få lenker fra relevante og/eller sterke nettsteder som peker tilbake til ditt eget nettsted, noe som øker autoriteten og troverdigheten din
  • Sosiale signaler: å engasjere seg på sosiale medier og dele innholdet ditt for å øke nettstedets popularitet og synlighet
  • Omtaler og rangeringer: å oppfordre til positive anmeldelser og rangeringer som fremhever kvaliteten og påliteligheten til nettstedet ditt
  • Gjesteblogging: å skrive artikler eller innlegg for andre nettsteder i bytte for en lenke, noe som kan bidra til å øke din egen synlighet og autoritet

De nettsidene som har klart å kombinere begge deler, rangerer som regel stabilt best på toppen av søkemotorene.

Overraskende ikke så er det også ofte slik at det er disse nettsidene som er mest lønnsomme i forhold deres konkurrenter. 

Betydningen av SEO

En godt optimalisert side vil rangere høyere på søkemotorresultatsidene (SERP), slik at flere besøkende finner din nettside. Spesielt viktig er dette for deg som har en helt ny nettside, da du ønsker at den skal kjapt opp og frem. Med høy synlighet, så sier det seg selv at det kan medføre en økning av antall klikk og dermed høyere trafikk til nettsiden din. I den høye trafikken så vil det være potensielle kunder som konverteres til salg. 

Men i tillegg til salg, så kan høy synlighet i søkemotorene også føre til økt merkevarebevissthet, noe som igjen vil bidra til å styrke bedriftens omdømme. Ved å prioritere både on-page og off-page SEO, så kan bedrifter forbedre dens lønnsomhet betydelig, ettersom denne trafikken tross alt er i de aller fleste tilfeller (om du har gjort alt riktig) relevant. 

Optimaliseringsteknikker

  • Bruk av nøkkelord og søkeord: Nøkkelord er viktig for å hjelpe søkemotorer med å forstå innholdet på nettstedet ditt. Valg av relevante nøkkelord, dermed plassering av dem på riktig sted kombinert med gode overskrifter for hver side, er sentrale aspekter av on-page SEO. Bruk nøkkelord i overskrifter, metatagger og URL-adresser, men vær dermed også varsom å unngå overforbruk av ordene for å unngå spamming. 
  • Interne koblinger: Interne koblinger hjelper søkemotorer å navigere gjennom nettstedet ditt og forstå sammenhengen mellom innholdet. Teknikken innebærer å koble til relaterte sider innenfor nettstedet ditt, noe som forbedrer brukeropplevelsen og sprer linkjuice (SEO-verdi) til andre sider. Pass derimot også på at ankerteksten du bruker i koblingene faktisk stemmer, slik at det er helt åpenbart en sammenheng mellom sidene du linker i mellom. 
  • Teknisk SEO: Teknisk SEO fokuserer på tekniske aspektene av nettsiden, slik som hastighet og mobilvennlighet. Har du det tekniske aspektet på stelll, så bidrar dette til at søkemotorer kan indeksere innholdet raskt og effektivt. Optimaliser kodebruken, benytt deg av overskrifter (H1, H2 osv.), oppdater XML-sitemap og sørg for at nettstedet ditt er responsivt og mobilvennlig. Å forbedre nettstedshastigheten øker også brukertilfredsheten og bidrar til bedre rangering i søkeresultatene.

Meta beskrivelser og bruke av title tags

Meta beskrivelse er en kort tekst som beskriver innholdet på en nettside. Det er viktig fordi søkemotorer, som for eksempel Google, bruker den for å vurdere relevansen av siden. En god meta beskrivelse kan øke klikkfrekvensen og forbedre rangeringen i søkeresultater. Den bør være kortfattet (gjerne ikke mer enn 160 ord), relevant og inneholde nøkkelord for siden.

Tittel tag er en HTML-tag som definerer tittelen på en nettside. Den vises i nettleserens faner og som overskrift i søkeresultater. En effektiv tittel tag bør være unik for hver side, inneholde målrettede nøkkelord og være beskrivende nok til å gi en klar forståelse av sidens innhold. 

Avsluttende tanker

En vellykket SEO-strategi innebærer en balanse mellom on-page og off-page SEO. On-page SEO fokuserer på tiltak som gjøres direkte på nettsiden for å forbedre dens synlighet og rangering i søkeresultater. Dette inkluderer optimalisering av innhold, meta-tagger, URL-struktur og nettstedets design.

Off-page SEO fokuserer på tiltak som gjøres utenfor nettsiden for å øke dens autoritet og tillit. Dette kan innebære å få innkommende lenker fra andre nettsteder, oppmuntre til registrering på sosiale medier og jobbe med merkevarebygging. En god SEO-sjekkliste vil inkludere tiltak fra både on-page og off-page SEO for å sikre en helhetlig tilnærming.

Ved å kombinere elementer fra begge SEO-strategiene, vil du kunne oppnå bedre resultater og øke synligheten av nettstedet ditt.

Amanda Lekven
amanda@zennet.no
979 71 007
Innholdsfortegnelse
Primary Item (H2)
Les flere artikler
Zennet AS er et markedsføringsbyrå som hjelper ambisiøse bedrifter med vekst via utvikling og drift av nettsider, samt. veiledning og bistand innen digital markedsføring. 
© 2024 Zennet | Org nr 929 416 880
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram