Få tilbud

Google Search Console (GSC): Slik fungerer det

22. april 2024

Google Search Console (GSC) er et gratis verktøy som gir nettstedeiere muligheten til å overvåke og optimalisere sin nettside for søkemotorer. GSC gir innsikt i hvordan Google ser på nettstedet ditt, samt muligheten til å identifisere og rette opp tekniske problemer som kan påvirke synligheten i søkeresultatene.

Ved å bruke Google Search Console kan du se hvilke sider som er indeksert av Google, hvilke søkeord som fører til at brukere finner nettstedet ditt, og hvordan nettstedet ditt vises i søkeresultatene. Du kan også se om det er noen tekniske problemer som hindrer Google i å indeksere nettstedet ditt, for eksempel feil i robots.txt-filen eller problemer med sidene som ikke laster riktig.

GSC kan også hjelpe deg med å forbedre nettstedets ytelse ved å gi deg innsikt i hastigheten på sidene dine og muligheten til å identifisere og rette opp eventuelle problemer som kan påvirke ytelsen. Alt i alt er Google Search Console et verdifullt verktøy for alle som ønsker å optimalisere nettstedet sitt for søkemotorer, og det beste av alt er at det er helt gratis å bruke.

I denne artikkelen lærer du følgende

  • GSC er et gratis verktøy fra Google som hjelper nettstedeiere med å overvåke og forbedre deres nettsteds synlighet og ytelse i Google-søkeresultater. 
  • Hvordan GSC kan være nyttig for å identifisere og løse tekniske problemer på et nettsted som kan påvirke dets synlighet og rangeringer.
  • hvordan man registrerer seg for GSC, legger til og bekrefter sitt nettsted i konsollen. Dette er viktig for å begynne å motta data og analyser for ens nettsted.
  • Hvordan man bruker GSC til å hente detaljert informasjon om nettstedets søkeprestasjon, inkludert søkeanalyse og ulike rapporter.

Grunnleggende om Google Search Console

Google Search Console er et verktøy som gir deg informasjon om hvordan Google ser på nettstedet ditt, og hva du kan gjøre for å forbedre nettstedets rangering. Det gir deg også informasjon om trafikken til nettstedet ditt og ytelsen til nettstedet ditt i Google-søk.

Med GSC kan du se hvilke sider på nettstedet ditt som er indeksert av Google, og hvilke sider som ikke er indeksert. Du kan også se hvilke søkeord som brukes for å finne nettstedet ditt, og hvilke sider som vises i søkeresultatene.

Fordelene med GSC

Google Search Console er et kraftig verktøy som kan hjelpe deg med å forbedre kvaliteten på nettstedet ditt og øke trafikken til nettstedet ditt. Her er noen av fordelene med GSC:

  • Det gir deg informasjon om hvordan Google ser på nettstedet ditt, og hva du kan gjøre for å forbedre nettstedets rangering.
  • Det gir deg informasjon om trafikken til nettstedet ditt og ytelsen til nettstedet ditt i Google-søk.
  • Det gir deg informasjon om hvilke sider på nettstedet ditt som er indeksert av Google, og hvilke sider som ikke er indeksert.
  • Det gir deg informasjon om hvilke søkeord som brukes for å finne nettstedet ditt, og hvilke sider som vises i søkeresultatene.

GSC er et kraftig verktøy som kan hjelpe deg med å forbedre nettstedet ditt og øke trafikken til nettstedet ditt. Og det beste av alt, det er gratis!

Komme i gang med GSC

Google Search Console (GSC) er et gratis verktøy som gir nettstedseiere innsikt i hvordan Google ser på nettstedet deres og hvordan det kan forbedres. GSC gir deg også informasjon om hvordan nettstedet ditt presterer i Google-søk, og gir deg verdifull innsikt i søkeordene som besøkende bruker for å finne nettstedet ditt.

Opprette en GSC-konto

For å komme i gang med GSC, må du opprette en Google-konto hvis du ikke allerede har en. Deretter kan du logge inn på GSC ved å gå til https://search.google.com/search-console og logge inn med Google-kontoen din.

Legge til og bekrefte ditt nettsted

Når du har logget inn på GSC, kan du legge til nettstedet ditt ved å klikke på "Legg til eiendom" -knappen øverst til venstre på skjermen. Deretter må du bekrefte at du eier nettstedet ditt ved å velge en av de tilgjengelige bekreftelsesmetodene som tilbys av GSC.

En av de vanligste metodene er å legge til en HTML-tag i koden på nettstedet ditt. Du kan også bekrefte nettstedet ditt ved å laste opp en HTML-fil til roten av nettstedet ditt eller ved å bruke Google Analytics-kontoen din.

Når nettstedet ditt er bekreftet, vil du kunne se data om nettstedet ditt i GSC, inkludert søkeord som brukes for å finne nettstedet ditt, antall klikk og visninger, og eventuelle feil eller problemer som Google har funnet på nettstedet ditt.

GSC gir deg også muligheten til å sende en sitemap til Google, som vil hjelpe Google med å indeksere nettstedet ditt mer effektivt. Du kan også bruke GSC til å fjerne sider fra Google-søk som du ikke ønsker å vises.

I sum, GSC er et verdifullt verktøy for nettstedseiere som ønsker å forbedre synligheten og ytelsen til nettstedet sitt i Google-søk. Ved å opprette en konto og bekrefte nettstedet ditt, vil du få verdifull innsikt i hvordan Google ser på nettstedet ditt, og hvordan du kan forbedre det for å tiltrekke deg flere besøkende.

Ønsker du å prate med en ekspert?

Zennet AS er et digitalt markedsføringsbyrå som tilbyr tjenester til bedrifter over hele landet. 

Innsikt og analyse

Google Search Console gir nettstedseiere verdifull innsikt i deres nettsteds ytelse og gir forslag til forbedring for å øke organisk søktrafikk. Her vil vi se nærmere på de to viktigste aspektene av innsikt og analyse i GSC:

Søkeanalyse og rapporter

Søkeanalyse gir en oversikt over hvordan nettstedet ditt presterer i Google-søkeresultatene. Du kan se antall klikk, antall visninger (impressions), klikkfrekvens (CTR) og gjennomsnittlig posisjon på søkeresultatsiden for hver side på nettstedet ditt.

Rapporter gir en mer detaljert analyse av nettstedets ytelse. Du kan filtrere rapportene etter dato, landingsside, land, enhet og mye mer. Dette gir deg muligheten til å se nøyaktig hvordan nettstedet ditt presterer i forskjellige situasjoner, og til å identifisere eventuelle problemer som må løses.

Forståelse av rapporteringsmetrikker

For å få mest mulig ut av Google Search Console, er det viktig å forstå de ulike rapporteringsmetrikkene som tilbys. Her er en kort beskrivelse av noen av de viktigste metrikkene:

  • Clicks: Antall ganger brukere klikket på en av sidene på nettstedet ditt fra søkeresultatene.
  • Impressions: Antall ganger sidene på nettstedet ditt ble vist i søkeresultatene.
  • CTR: Klikkfrekvensen, som er antall klikk delt på antall visninger.
  • Average Position: Gjennomsnittlig posisjon på søkeresultatsiden for en gitt side.
  • Queries: Søkeordene som brukere bruker for å finne nettstedet ditt.
  • Search Performance: En oversikt over hvordan nettstedet ditt presterer i Google-søkeresultatene.
  • Trends: Trender i søkeordbruk over tid.
  • Google Analytics: Integrering med Google Analytics gir ytterligere innsikt i nettstedets ytelse og trafikk.

For å oppsummere, Google Search Console gir nettstedseiere verdifull innsikt i deres nettsteds ytelse og gir forslag til forbedring for å øke organisk søktrafikk. Ved å forstå rapporteringsmetrikker og bruke søkeanalyse og rapporter, kan nettstedseiere få en dypere forståelse av hvordan deres nettsted presterer i Google-søkeresultatene.

Nettstedsoptimalisering

Google Search Console gir deg muligheten til å optimalisere nettstedet ditt på en rekke måter. Her er noen av de viktigste funksjonene for nettstedsoptimalisering:

URL-inspeksjon og indeksering

URL-inspeksjonsverktøyet lar deg sjekke om en bestemt URL på nettstedet ditt er indeksert av Google eller ikke. Hvis URL-en ikke er indeksert, kan du bruke verktøyet til å sende den til Google for indeksering. Dette er en viktig funksjon for å sikre at alle sidene på nettstedet ditt blir oppdaget og indeksert av Google.

Sitemaps og bruk av robots.txt

Sitemaps er en liste over alle sidene på nettstedet ditt som du ønsker at Google skal indeksere. Du kan opprette en sitemap ved hjelp av et verktøy som Yoast SEO eller ved å bruke en online sitemap-generator. Når sitemapen er opprettet, kan du laste den opp til Google Search Console.

Robots.txt er en fil som forteller søkemotorene hvilke sider på nettstedet ditt som skal indekseres og hvilke som ikke skal det. Du kan bruke robots.txt-filen til å blokkere Google fra å indeksere sider som du ikke ønsker å bli indeksert.

Forbedre mobilbrukervennlighet

Google legger stor vekt på mobilbrukervennlighet når de rangerer nettsteder i søkeresultatene. Google Search Console gir deg muligheten til å sjekke om nettstedet ditt er optimalisert for mobilbrukere eller ikke. Du kan bruke verktøyet for mobilvennlighet til å sjekke om nettstedet ditt er optimalisert for mobilbrukere, og hvis ikke, vil verktøyet gi deg forslag til hvordan du kan forbedre nettstedet ditt for mobilbrukere.

Feilsøking og vedlikehold

Google Search Console er et nyttig verktøy for å identifisere problemer med dekning og feil på nettstedet ditt. Under "Dekning" -fanen kan du se hvordan Google indekserer nettstedet ditt og hvis det er noen problemer med dekning. Hvis du ser en feil, kan du klikke på den for å få mer informasjon om hva som kan være galt.

Du kan også bruke "Removals" -verktøyet til å midlertidig fjerne sider fra Google-indeksen. Dette kan være nyttig hvis du vil fjerne sider som ikke lenger er relevante eller hvis du trenger å fjerne sider midlertidig mens du gjør endringer på nettstedet ditt.

Hvis du har problemer med indeksering av sider, kan du sjekke "Crawling" -fanen for å se om Google har problemer med å koble til nettstedet ditt. Dette kan skyldes problemer med nettstedets struktur eller tekniske problemer.

Sikkerhetsproblemer og manuell handling

Sikkerhet er viktig for alle nettsteder, og Google Search Console kan hjelpe deg med å identifisere eventuelle sikkerhetsproblemer på nettstedet ditt. Under "Sikkerhet og manuell handling" -fanen kan du se om Google har funnet noen sikkerhetsproblemer på nettstedet ditt og hva du kan gjøre for å løse dem.

Hvis du har mottatt en manuell handling fra Google, kan du bruke "Manuelle tiltak" -verktøyet til å se hva som forårsaket handlingen og hva du kan gjøre for å fikse det. Dette kan være alt fra spammy innhold til problemer med nettstedets struktur.

Ved å bruke verktøyene og analysere dataene, kan du løse eventuelle problemer og sørge for at nettstedet ditt er optimalisert for beste ytelse i søkemotorer.

Link- og innholdsstrategier

For å oppnå høyere rangering på Google, må man ha en god link- og innholdsstrategi. Google Search Console gir deg verktøyene du trenger for å analysere både eksterne og interne lenker, samt optimalisere innholdet på nettsiden din.

Analyse av eksterne og interne lenker

Med Google Search Console kan du analysere lenkene som peker til nettsiden din. Du kan se hvilke nettsteder som linker til deg, og hvilke sider på nettsiden din som har flest lenker. Dette gir deg verdifull informasjon om hvilke sider som er mest populære, og hvilke sider som trenger mer oppmerksomhet.

Du kan også analysere interne lenker på nettsiden din. Dette gir deg muligheten til å optimalisere lenkestrukturen og hjelpe Google med å forstå hvordan nettsiden din er strukturert.

Innholdsytelse og optimalisering

Google Search Console gir deg også verktøyene du trenger for å optimalisere innholdet på nettsiden din. Du kan analysere landingssider, søkeord, og søketermer som brukerne søker etter når de finner nettsiden din.

Ved å analysere innholdet på nettsiden din, kan du finne ut hvilke sider som trenger mer innhold, og hvilke sider som kan forbedres. Du kan også finne ut hvilke søkeord som gir deg mest trafikk, og optimalisere innholdet ditt for å rangere høyere på Google.

Avanserte teknikker

Å integrere Google Search Console med andre Google-verktøy kan gi deg dypere innsikt i nettstedets ytelse og trafikk. Ved å koble GSC til Google Analytics kan du få informasjon om hvilke sider som har høyest trafikk, og hvilke søkeord som gir mest trafikk. Du kan også bruke Google Analytics til å spore konverteringer og måle effektiviteten av markedsføringskampanjer.

En annen avansert teknikk som kan brukes med Google Search Console er å bruke API for tilpassede analyser. Dette gir deg muligheten til å hente ut spesifikk data og tilpasse rapporter etter dine behov. Du kan bruke API-et til å hente ut data om søkeord, sider, trafikk og mye mer. Dette kan være spesielt nyttig for større nettsteder som ønsker å analysere store mengder data.

Det finnes også flere tredjepartsverktøy som kan brukes sammen med Google Search Console for å få enda mer innsikt i nettstedets ytelse. For eksempel kan du bruke Semrush eller Ahrefs for å få mer detaljert informasjon om søkeord og rangeringer. Disse verktøyene kan også hjelpe deg med å finne nye søkeord og optimalisere innholdet ditt for bedre rangeringer.

Google Search Console er et kraftig verktøy som kan hjelpe deg med å optimalisere nettstedet ditt for bedre rangeringer og trafikk. Ved å bruke avanserte teknikker som integrering med andre Google-verktøy og API for tilpassede analyser, kan du få enda mer innsikt i nettstedets ytelse og trafikk.

Læringsressurser og fellesskap

Bruk av online kurs og fora

Google Search Console er et kraftig verktøy som gir deg verdifull innsikt i nettstedets ytelse og gir forslag til forbedring for å øke organisk søktrafikk. For å lære mer om hvordan du kan utnytte dette verktøyet til det fulle, kan du bruke online kurs og fora som tilbys av Google og andre organisasjoner.

Google tilbyr gratis kurs på nettet som gir en grundig innføring i Search Console. Disse kursene er tilgjengelige på Google Skillshop og gir en grundig oversikt over hvordan du kan bruke verktøyet for å optimalisere nettstedet ditt. I tillegg kan du også delta i diskusjonsfora som freecodecamp og Stack Overflow for å få hjelp fra eksperter og få svar på spørsmål du måtte ha.

Bidra til åpen kildekode og fellesskap

Google Search Console er et open source-prosjekt, og du kan bidra til å forbedre verktøyet og hjelpe fellesskapet ved å bidra til åpen kildekode. Dette kan gjøres ved å rapportere feil, bidra med kode og delta i diskusjonsfora.

For å bidra til åpen kildekode, kan du sjekke ut Google Search Console-prosjektet på GitHub og følge instruksjonene for å bidra med kode. Du kan også rapportere feil og gi tilbakemelding på funksjoner ved å bruke bug tracker-verktøyet tilgjengelig på GitHub.

I tillegg kan du delta i diskusjonsfora som freecodecamp og Stack Overflow for å hjelpe andre brukere og lære mer om Search Console fra eksperter i fellesskapet. Ved å bidra til åpen kildekode og delta i fellesskapet, kan du hjelpe til med å forbedre Google Search Console og gjøre det til et enda kraftigere verktøy for alle som ønsker å optimalisere nettstedet sitt.

Oppsummering


Google Search Console (GSC) er et essensielt verktøy for alle som ønsker å forbedre synligheten og ytelsen til sitt nettsted på Google. Denne guiden gir en grundig introduksjon til GSC, forklarer dens mange funksjoner og fordeler, og illustrerer hvordan man kan bruke dette gratis verktøyet til å overvåke, analysere og optimalisere sitt nettsted.

Fra teknisk feilsøking og sikkerhetsvurderinger til innsikt i søkeprestasjon og brukervennlighet på mobil, dekker GSC alle aspekter av nettstedsadministrasjon og SEO-strategi. Med detaljerte forklaringer på hvordan man setter opp, bekrefter, og bruker de forskjellige funksjonene i GSC, tilbyr denne guiden en verdifull ressurs for både nye og erfarne nettstedeiere som ønsker å maksimere deres nettsteds potensial i søkemotorenes øyne.

Ønsker du å prate med en ekspert?

Zennet AS er et digitalt markedsføringsbyrå som tilbyr tjenester til bedrifter over hele landet. 
Amanda Lekven
amanda@zennet.no
979 71 007
Innholdsfortegnelse
Primary Item (H2)
Les flere artikler
ZenNet AS er et markedsføringsbyrå som hjelper ambisiøse bedrifter med vekst via utvikling og drift av nettsider, samt. veiledning og bistand innen digital markedsføring. 
© 2024 ZenNet | Org nr 929 416 880
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram